Verdenspremiere på ny Toyota Prius

Verdenspremiere på ny Toyota Prius hybridbil, afsløret på den internationale biludstilling, Los Angeles Auto Show, i USA
En ny og opgraderet udgave af verdens første og mest ikoniske hybridbil, Toyota Prius, er netop blevet afsløret på den internationale biludstilling, Los Angeles Auto Show, i USA.

Den opgraderede udgave af hybridbilernes moder, Prius, får et nyt og mere strømlinet design og byder desuden på nye innovative teknologiske løsninger – herunder bl.a. en ny hurtig multimedieskærm og et avanceret elektronisk hybrid-firehjulstræk.

Siden lanceringen af verdens første masseproducerede hybridbil, Toyota Prius, i 1997 har den ikoniske hybridbil været synonym med bæredygtighed og teknologisk innovation.

Helt i tråd med sin arv fortsætter den selvopladelige Prius nu den teknologiske innovation i en ny og opgraderet udgave, der netop er blevet afsløret ved den internationale biludstilling, Los Angeles Auto Show i USA. For den nye udgave af Prius bliver nemlig den første Toyota med mulighed for et nyt og avanceret elektronisk hybrid-firehjulstræk, Hybrid AWD-i, der giver en mere sikker håndtering af bilen og dermed roligere og stressfri kørsel.

Det nye system benytter en ekstra momentstærk elmotor til at skabe ekstra træk på baghjulene efter behov. Hybrid-firehjulstrækket er bygget til automatisk at træde til ved hastigheder mellem 10 og 70 km/t., hvis bilens sensorer registrerer nedsat eller direkte dårligt vejgreb som følge af enten sneglatte eller våde vejbaner.

Kompakt hybrid-firehjulstræk

Systemet er yderst kompakt og fungerer uden center differentiale eller drivaksel mellem for og bag. Det betyder, at det optager minimal plads i bagagerummet i forhold til normen for andre kendte systemer til firehjulstræk.

Den firehjulstrukne udgave af Prius benytter sig af det gennemtestede nikkel-metal hydrid batteri, som også ligger i den nuværende almindelige Prius. Til gengæld vil den forhjulstrukne udgave af Prius fremover som noget nyt være udstyret med et lithium-ion batteri. Det kan rumme mere energi på mindre plads og vejer derfor også mindre end batteriet i den nuværende Prius. Fælles for både den forhjulstrukne og firehjulstrukne udgave af Prius er, at de helt automatisk selv lader batterierne op under kørslen.

Da den nuværende fjerde generation af Prius så dagens lys i Danmark for snart tre år siden, markerede den sig med skarpe køreegenskaber bl.a. som følge af et markant lavere tyngdepunkt og stivere karosseri. Prius var på det tidspunkt ligeledes den første Toyota, der blev bygget efter den siden hen meget roste TNGA-filosofi (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge bedre biler på smartere og mere økonomisk vis.

Efterfølgende har Toyota C-HR også fået liv fra samme platform, mens den helt nye Corolla, der introduceres til foråret, ligeledes skal bygges på den såkaldte GA-C-platform.

Nyt strømlinet design

Rent designmæssigt træder den opgraderede Prius ind i sin næste livsfase med et nyt og mere strømlinet design, der appellerer til en endnu bredere målgruppe end nogensinde før.

Et sæt skarpere, slanke LED-forlygter, der lyser et bredere felt af vejen op, fremhæver bilens vandrette designlinjer og bidrager til, at den opgraderede Prius syner bredere. Bagtil sørger helt nydesignede, vandrette baglygter med ny lyssignatur for, at bilen visuelt er mere i balance med sig selv.

Indvendigt emmer kabinen i den nye Prius af højere kvalitet og byder på mindre men dog alligevel synlige ændringer både ved midterkonsollen og ved knapperne på instrumentbordet.

Nydesignet sædebetræk, større fralægningsplads til trådløs opladning af mobiltelefonen, rutevejledning vist i head up displayet i forruden samt en hurtig 8” touch skærm til multimediesystemet Toyota Touch 2, der fremover vil kunne betjenes med fingrene på samme vis, som man kender fra sin smartphone, er andre nye finesser.

Glæd dig

Den nye og opgraderede udgave af Prius vil blive introduceret i løbet af 2019.